Ammatillisen opettajakoulutuksemme syyslukukausi starttasi webinaarilla, joka liittyi ammatilliseen kohtaamiseen ja opiskelijan ohjaamiseen.
Ennakkotehtävä oli omissa ryhmissä perehtyä saatuihin ennakkomateriaaleihin, jotka liittyivä eri aihealueisiin, kuten ammatillisen kasvun ohjaaminen, työpaikalla tapahtuva oppimisen ohjaaminen, henkilökohtaistaminen ja opiskelijaryhmän ohjaaminen.
Tässä kirjoituksessa en aukikirjoita webinaarissa käsiteltyjä aihealueita. Tässä kirjoituksessani pohdin ja arvioin asioita liittyen itse tehtävän suunnittelun. Lisäksi teen itsearviointia siitä, miten opetustuokioni omasta mielestäni sujui.
Koen, että olennaisena osana webinaari tehtävää oli yhteistyö - yhteistyö liittyen yleiseen alkusuunnitteluun eli mitä tehdään, kuka tekee ja miten toimitaan webinaarin jälkeen. Koen, että olennainen osa tehtävää oli myös se, miten järjestäydymme ryhmänä "tehtävän ympärille", miten viestintä sekä päätöksenteko välillämme toimii.
Yllä olevat ajatukset eivät ole merkityksettömiä, ne ovat asioita joihin meidän ryhmänä tulee kiinnittää jatkossa huomiota. Toisaalta kirjoittamani asiat ovat niitä "elementtejä", jotka jäävät opiksi itselleni, miten toimin, mihin kiinnitän huomioni ammatillisena opettajana.
No, mitäs jäi käteen omasta opetustuokiosta.
Yllätystä ei tuottanut se, että puheeni oli nopeatempoista (hengitin toki välillä), minun täytyy oppia puhumaan rauhallisemmin. Nopeatempoisuus liittyy, kokemukseni mukaan, siihen että innostuessani unohdan rauhallisuuden.
Muutoin omaan opetustuokioon olen tyytyväinen. Tyytyväisyyttä rakentaa se, että pystyin "luomaan" keskustelevan opetustuokion, kysyin mielipiteitä ja kokemuksia muilta. Lisäksi pysyin aikataulussa. Itselleni kokoaman diaesityksen rakenne vaikutti toimivalta. Esityksen alussa ollut sisältödia avasi opetustuokioni keskeiset sisällöt ja välidiat puolestaan antoivat taukoa puhetulvaani. Oman opetustuokion diojen lukumäärä oli edelleen liian runsas, mutta alkuperäiseen verrattuna olin pystynyt kokoamaan aihepiirimme ydinsisällöt opetustuokioni esitykseen. Olisin toki toivonut, että näistä ydinsisällöistä olisimme käyneet keskustelua ryhmässämme, mutta tämä mielestäni on ryhmämme kehittämisen kohteena tulevaisuudessa.
Itsearvioiden oma aktiivisuuteeni muiden opetustuokioiden aikana ja jälkeen oli hyvä. Ajattelen kuitenkin myös niin, että omaa aktiiviisuutta ja palautteen antamisen taitoja tulee jatkossa kehittää.
Tällä erää itsearviointi oli tässä, pohdintamyssyn laitan nyt nätisti pohdintakynän viereen.
![]() |
| Pohdintakynä, "aidolla" dimantilla (lähde: oma kuvagalleria) |

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti